Łożysko bardzo ważny element montowany w większości maszyn i urządzeń przemysłowych. Odpowiada bowiem za podtrzymywanie konkretnej części, umożliwiając jej względny ruch obrotowy. Wyróżniamy m.in. łożyska toczne (np. kulkowe), baryłkowe, stożkowe, oporowe oraz ślizgowe – wszystkie są wykonane z materiałów odpornych nie tylko na tarcie i uszkodzenia mechaniczne, ale również na korozję. W niniejszym artykule zostanie opisana ogólna zasada działania każdego z nich.
Najpopularniejsze są łożyska toczne, składające się z dwóch pierścieni, elementu tocznego oraz specjalnego koszyczka. Te dwa ostatnie składniki mają za zadanie zmniejszać tarcie, a tym samym umożliwiać ruch obrotowy, który skutkuje zwiększeniem efektywności danej maszyny. Wszelkie obciążenia są przenoszone w sposób całkowicie stabilny, natomiast redukcja tarcia następuje dlatego, że elementy toczne nie mają ze sobą żadnego kontaktu podczas obracania się. Drugim typem powszechnie wykorzystywanych łożysk są wersje baryłkowe, które dzięki swojej specyficznej konstrukcji (pierścień o kulistej bieżni, po której toczą się tzw. baryłki) są w stanie przenosić ogromne obciążenia – zarówno osiowe, jak i promieniowe (urządzenia wielkogabarytowe). Oto zasada działania pozostałych typów łożysk:
– stożkowe – posiadają elementy toczne w kształcie delikatnie ściętych stożków; poruszają się po specjalnej bieżni i przenoszą silne obciążenia osiowe wzdłuż linii, która jest nachylona pod określonym kątem w stosunku do ich osi,
– oporowe – nie posiadają obrzeży ani pierścieni i są używane głównie w celu przeniesienia nacisku niezbędnego do rozłączenia sprzęgła,
– ślizgowe – są pozbawione wszelkich elementów tocznych, a powierzchnia czopu ślizga się w nich po powierzchni otworu; są wykorzystywane wszędzie tam, gdzie zachodzi konieczność tłumienia drgań wału.
Jeśli interesują nas powyższe łożyska Szczecin jest miastem, w którym działa duża hurtownia posiadająca je w swoim asortymencie.