Po jakim czasie sprzęgło najczęściej ulega zużyciu?

Sprzęgło to stosunkowo niewielki, ale niezwykle ważny element każdego auta. Jego rola polega bowiem na przekazywaniu momentu obrotowego z wału napędowego silnika do wału napędzanego. Dzięki temu kierowca jest w stanie bez nawet najmniejszego problemu dokonać zmiany biegów bądź całkowicie zatrzymać samochód. Niestety wskutek codziennej eksploatacji sprzęgło z czasem zużywa się i wymaga wówczas wymiany. Wyjątkowo funkcjonalne modele znajdziemy w ofercie sklepu internetowego Acauto.

Zwracajmy uwagę na te objawy

Standardowe sprzęgło składa się z tarczy, docisku i łożyska. Nie mogłoby jednak prawidłowo funkcjonować bez komponentów pomocniczych, takich jak choćby koło zamachowe, wał korbowy czy zestaw sprężyn. Przy normalnym użytkowaniu zużywa się ono zazwyczaj po przejechaniu przez pojazd od 100 000 km do 200 000 km, choć nie jest to reguła. Wynika to z faktu, że ogromne znaczenie ma jakość samego sprzęgła, preferowany przez kierowcę styl jazdy, a także moc zamontowanego silnika.

Istnieje mnóstwo objawów świadczących o braku przydatności omawianego elementu do dalszej eksploatacji. Najważniejszym z nich jest tzw. „wysokie branie”, polegające na tym, że samochód reaguje dopiero przy maksymalnym ustawieniu pedału. Nierzadko dochodzi też do ślizgania, czyli wzrostu obrotów napędu przy jednoczesnym braku wzrostu prędkości. Pozostałe istotne symptomy zużycia sprzęgła to m.in.: brzydki zapach dochodzący do kabiny, niepokojący szum w obrębie skrzyni biegów, wyraźne szarpanie podczas ruszania z miejsca, nadmierne drżenie lewarka zmiany biegów oraz problemy z uruchomieniem przy włączonym silniku dwóch biegów – pierwszego albo wstecznego.

Dodaj komentarz