Podstawowym wyposażeniem większości biur jest sprzęt komputerowy. Trudno wyobrazić sobie załatwienie niektórych spraw bez możliwości skorzystania z komputera, drukarki czy kserokopiarki. Niemniej jednak, zakup nowych urządzeń do pracy biurowej jest dla firmy ogromnym obciążeniem finansowym. Istnieją jednak pewne alternatywy, takie jak chociażby sprzęt poleasingowy, które umożliwiają nabycie dobrej jakości urządzeń przy ograniczonym budżecie. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas kupowania używanego sprzętu, aby uniknąć rozczarowań i nietrafnych inwestycji.
Istnieją firmy, które zajmują się wypożyczaniem nowego sprzętu innym firmom. Polega to na tym, że leasingodawca, w zamian za określoną sumę pieniędzy, pożycza leasingobiorcy sprzęt. Gdy okres umowy leasingowej dobiegnie końca, sprzęt zostaje zwrócony firmie, która udzielała leasingu, a następnie zostaje odświeżony i wystawiony na sprzedaż. Dzięki temu, średnie i duże przedsiębiorstwa mają możliwość zapewnienia swoim pracownikom wysokiej jakości sprzętu, bez konieczności jednorazowego wydawania dużej ilości pieniędzy. Jest to o tyle istotne, że zakup nowego sprzętu może być ogromnym obciążeniem finansowym dla firmy.
Coraz prężniej rozwija się handel używanym sprzętem komputerowym. Właśnie dlatego, w sieci można znaleźć nie tylko poleasingowe komputery czy laptopy, ale również drukarki, monitory oraz inne urządzenia niezbędne do pracy w biurze. Najchętniej kupowane przedmioty, to przede wszystkim:
– laptopy
– komputery
– drukarki i kserokopiarki
– monitory
– klawiatury
Główną zaletą kupowania używanych urządzeń do biura jest ich cena. Mając do dyspozycji budżet nieprzekraczający 2000 zł, można nabyć sprzęt wysokiej jakości, który w sklepie kosztuje nawet dwa lub trzy razy tyle. Świetnym przykładem jest laptop hp elitebook 8440p, za którego w sklepie zapłacimy około 1100 zł. Ten sam model poleasingowy można kupić za niecałe 600 zł. Jak widać różnica jest ogromna, a przy zakupie większej ilości komputerów do biura, jest to niesamowita oszczędność.
Kolejną sprawą jest jakość sprzętu poleasingowego. Warto zaznaczyć, że urządzenia dedykowane do pracy biurowej są znacznie bardziej wytrzymałe, niż te przeznaczone do użytku domowego. W przypadku laptopów, ogromną rolę odgrywa ich budowa, która zapobiega uszkodzeniom mechanicznym. Jeśli chodzi o inny sprzęt biurowy, taki jak drukarki, to ma on dłuższą żywotność, gdyż przystosowany jest do intensywniejszej pracy. Dzięki temu, mamy pewność, że taki sprzęt może posłużyć jeszcze parę lat. Co więcej, komputery poleasingowe, na przykład wspomniany wcześniej laptop hp elitebook 8440p, wyposażone są w niezwykle wydajne procesory Core i5, mają rozbudowaną pamięć RAM i posiadają nowoczesne dyski SSD.
Faktem jest, iż zakup używanych urządzeń do pracy w biurze wiąże się z pewnego rodzaju ryzykiem. Głównym problemem mogą być awarie techniczne, które powodują utrudnienia w pracy danego sprzętu. Związane jest to z eksploatacją niektórych części, co zdarza się przy długotrwałej i intensywnej pracy. W przypadku drukarek laserowych, które najczęściej wykorzystywane są do pracy biurowej, trzeba zwrócić uwagę na sprawność działania podajnika papieru. Jest to najczęstsza awaria tego typu urządzeń. Przy zakupie, rzadziej używanych w biurze, drukarek atramentowych, dobrze jest wcześniej sprawdzić dostępność elementów eksploatacyjnych, takich jak tusz. Często bywa tak, że naboje z atramentem, dedykowane starszym modelom drukarek, nie są już sprzedawane. Jeżeli chodzi o laptopy, to warto przyjrzeć się pracy baterii, gdyż niesprawnie działające zasilanie może przysporzyć wiele problemów. Konieczność ciągłego ładowania komputera sprawia, że przestaje on być mobilny, a użytkownik musi mieć stały dostęp do prądu.
Kolejną sprawą jest gwarancja. Firmy, które sprzedają sprawny sprzęt, nie obawiają się obejmowania go okresem gwarancji. Długość gwarancji może być różna, ale w przypadku komputerów wynosi on zazwyczaj od 3 do 12 miesięcy. Jeżeli chodzi o drukarki poleasingowe, to przeważnie gwarancja obejmuje 12 miesięcy, chociaż w niektórych przypadkach okres ten może wynosić nawet 3 lata. Gwarancja jest o tyle ważna, że zabezpiecza kupującego przed dodatkowymi wydatkami w przypadku awarii używanego sprzętu.
Przed zakupem, warto upewnić się, że opis urządzenia, które chcemy kupić, zgadza się z jego stanem faktycznym. Możemy to zrobić, prosząc o dodatkowe zdjęcia sprzętu. Jeszcze lepszą opcją jest umówienie się na osobiste oględziny, ponieważ wtedy sami możemy obejrzeć, co tak naprawdę kupujemy.
Wszystkie rozwiązania mają swoje wady oraz zalety. Kupując używany sprzęt komputerowy, możemy zaoszczędzić sporą ilość pieniędzy, ale istnieje ryzyko, że trafimy na nieuczciwego sprzedawcę, który ukryje przed nami niektóre usterki. Niemniej jednak, wiedząc, na jakie elementy należy zwrócić uwagę, jesteśmy w stanie zminimalizować prawdopodobieństwo nietrafionego zakupu. Co więcej, używane urządzenia często są bardzo dobrze wyposażone i pomimo upływu lat, dorównują wydajnością swoim nowszym odpowiednikom. Jest to świetne rozwiązanie dla osób lub firm, którym zależy na jak najlepszym stosunku jakości do ceny.